berfikir.dan.memahami

setiap hari ak menonton berita di kaca televisyen...

bunuh
rompak
gaduh
dadah
cerai
dan sebagainya..

kalau di negara kita, buat masa sekarang, perkara yang paling popular ialah liwat...liwat sini, liwat sana, liwat, dan liwat...

tapi, itu bukanlah perkara yang aku ambil berat...biarkan mereka dan orang2 mereka..sama ada yang diliwat ataupun peliwatnya..serta penyokong2 mereka...ada aku peduli?

ISLAM
perkataan di atas memang membawa erti yang sangat besar dalam kehidupan seharian orang melayu...begitu juga orang yang menganut agama ini di seluruh dunia..sebagai seorang umat yang menganut agama ini, kita percaya kepada agama ini..segala perbuatan kita akan dihukum dan dinilai dari segi dan sisi agama ini...begitu juga dengan diriku..aku x kata aku ni seorang yang alim...memang jauh panggang dari api...setiap manusia melakukan kesilapan...apa yang dilarang, itulah perkara yang ingin dilakukan..tapi apa yang ak tahu, agama ini membentuk aku menjadi seorang manusia yang berguna..aku ialah seorang islam..agama aku...

akan tetapi, bagaimana pula dengan persepsi orang lain?..maksud aku..orang yang beragama lain...bukan tujuan aku untuk menghina dan mengutuk agama lain...itu adalah yang pasti...banyak orang beragama lain di luar sana yang memandang sinis agama aku...kalau disebut di sini, memang mampu membakar telinga alim2 ulama yang membaca..tidak perlu aku sebutkan..

namun...
jauh di sudut hati..ak pernah terfikir..patutkah kita menyalahkan mereka yang memandang sinis...ataupun yang membenci agama kita? mengapa pula? mereka ini memang telah diajar dari kecil untuk mempercayai agama yang mereka anuti..macam kita juga orang melayu..kita di ajar untuk mendalami ilmu islam..sudah pasti kita percaya islam adalah yang terbaik..bukan agama lain...begitu juga mereka...penganut kristian percaya kristian adalah agama terbaik...dan sebagainya...nenek moyang dahulu kala mereka yang mencipta agama mereka..jadi, mengalir darah mereka dengan agama itu sehinggalah sekarang..jadi itulah yang mereka percaya...

adakah masih salah mereka tidak dapat melihat kesucian islam?

salah mereka?

ataupun bukan?

tidakkah kita berasa sadis melihat kejahilan agama mereka walaupun bukan semua mereka yang bersifat jahat, busuk, dan tidak berperikemanusiaan terhadap agama kita?

adilkah?

cuma merenung dengan perspektif yang lebih positif..tiada niat yang negatif di sini...

PendekarPenyu @ DatukKame : sekali sekala..jgn ada yang memandang sinis pula
berfikir.dan.memahami berfikir.dan.memahami Reviewed by Encik Sharul on 12:15 AM Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.